У Цркви постоје многи видови сведочења истине Божије. Један
од њих је и уметност. Најдубље истине о Богу, човеку и свету, доживљене кроз
евхаристијско и подвижничко искуство, Црква исказује и кроз своје духовно
најосетљивије ствараоце, богонадахнуте уметнике. Они су искуство живота у вери
преточили у живу реч, па су настале химне и богослужбене песме, или у ноте, па
су настале мелодије, или у боје, па су настале фреске и иконе, или пак, у грађевине, па су настали велелепни црквени
храмови.
(...)
Црквено појање
Не само у архитектури, сликарству, у фрескама, мозаицима и
иконама, него се и у хвалоспевима, музичким и другим уметничким делима исказује
једна јединствена истина Божија. Прослављање Бога песмом и хвалом је
посведочено у Јеванђељу. Јеванђелисти Матеј и Марко пишу да су после Тајне
Вечере Христос и Његови ученици отпевали песму и изашли на Маслинову
Гору, (Мт.26, 30; Мк.14, 26). Апостол
Павле даје савет хришћанима у Ефесу: Певајте и појте Господу у срцу свом; захваљујући свагда за све Богу и Оцу
у име Господа нашег Исуса Христа (Еф.5, 19-20). У Новом Завету појање је
средство за напредовање у духовном животу, у Христу – Божјој Премудрости. Стога
исти Апостол говоти Колошанима: Реч Христова нека обитава у вама богато, у
свакој мудрости учите и уразумљујте себе; псалмима, славопојима и песмама
духовним, у благодати певајући Господу у срцима својим (Кол. 3, 16).
О користи употребе псалама
и славопоја Богу говори и Св. Василије Велики: Има ли ишта
благословеније него хитати на молитву у освит зоре и приности Творцу
славословља и песме? Св. Јован Дамаскин, у петој песми Васкрсног канона
каже: Устанимо рано у зору и уместо миомириса, песму принесимо Владици.
Св. Атанасије Велики говори да нестаје немир у души и грубост и разгони се туга.
Појање Богу не треба да буде само устима, него и умом да би користи имали не
само они који певају него и они који слушају.
Оци Цркве су, у складу са примером појања Господа Христа и
Апостола одредили да у црквама буде само вокална музика. Тумачећи 150. псалм,
Св. Јован Златоусти вели: Бог је у оно време дозволио (Јеврејима) да се
служе музичким инструментима због њихове слабости... Јер је у својој
премудрости смислио да их на тај начин продрма из њиховог грубог, тромог стања
клонулости. За стих из 143.псалма: Боже песму нову певаћу Ти, псалтиром
од десет жица удараћу Теби... исти Светитељ додаје: Тада (у Старом
Завету) они су изводили своје песме на музичким инструментима, а сада уместо
инструмената ми употребљавамо људско тело.
Црквена музика је, пре свега, израз православне духовности и
она, као и сви остали видови црквене уметности, подлеже, установљеним црквеним
правилима и канонима уметничког стварања. Основно појачко правило је да певани
текстови морају слушаоцима да буду разумљиви. Стога прави појци и композитори
певају или стварају мелодије, не са циљем истицања својих способности,
већ у улози преносиоца најдубњег смисла богослужбене речи. Они су саслужитељи и
својеврсни преносиоци божанских дарова садржаних у речима молитава.
Химнографија
Појање је незамисливо без црквеног песништа. Другим речима,
химнографија и појање су у нераскидивој вези. Химнографи су најчешће били и
писци богослужбених песама и творци мелодија. Најпознатији су Св. Роман Мелод,
Св. Јован Дамаскин и Св. Јосиф Химнограф. Често су као предложак за црквене
химне преузимани делови из беседа великих Отаца Цркве, попут Св. Григорија
Богослова.
Сва богослужбена химнографија је сабрана у следеће
богослужбене зборнике: Октоих (Осмогласник), Триод, Пентикостар, Минеје,
Часослов и Велики Требник. Октоих садржи на првом месту песме посвећене
васкрсењу Христовом и каноне у славу Свете Тројице и Пресвете Богородице, као и
друге каноне. Све песме су подељене у осам гласова и сваке седмице нови глас
постаје владајући. У Триоду се налазе песме за Велики пост и за четири седмице
пре његовог почетка. Химне у овој књизи
описују разне догађаје Старог и Новог Завета, а нарочите страдање Исуса Христа.
Пентикостар садржи службе на празник Васкрсења и све службе до недеље свих
Светих. У дванаест томова Минеја, за сваки месец по један, су песме посвећене
непокретним празницима Господњим, Богородичним и Светих. У Часослову се налазе
непромењена молитвословља за сваки дан која су распоређена према редоследу
дневног циклуса богослужења: полуноћница, јутрење, часови, вечерње, повечерје.
Велики Требник садржи свештенодејства, песме и каноне за вршење чинова Светих
Тајни и за друге потребе.
Саборно и лично у црквеној уметности
Треба нагласити да се црквена уметност развијала у скалду са
пресудним догађајима из живота Цркве. Нарочито место заузимају одлуке
Васељенских и помесних сабора, у којима је сваки истакнути облик црквеног
живота и уметничког стварања добио своју потврду и усмерење. Истина Божија,
која се исказује у Цркви у делима њених уметника је једна и иста, само су различита изражајна средства
којима се пројављује. Иконописац, химнограф или мелод – појац могу не
одступајући од правила уметничког стварања, које је прописала Црква, да по мери
свог духовног раста и талента, стварају оргинална дела. Другим речима, црквена
уметност не искуључује лично надахнуће, иако је њено полазиште богословско
искуство и Предање Цркве.
“Катехизис”, Здравко Пено
(стр.61-65)
Нема коментара:
Постави коментар